River ble skrevet i 2006/2007 

Mange innspillinger har blitt gjort av den, men dette opptaket kommer fra en tidlig «pre produksjons» inpilling sammen med Bjørn Tore Taranger på et lite opptaksrom. Dette gjør at sang og gitarer høres godt på trommesporene og omvendt (når man hører på dem isolert i ett studio).

Jeg liker det karakteristiske utrykket som oppstår når mennesker spiller sammen, helst tidlig i prosessen, gjerne før sangen har festet seg helt hos musikerne. Da  blir sangen spillt på en annen måte, og subtilitetene og nyansene får ett annet fokus og en spesiell tilstedeværelse. 

Når musikere kan en sang for godt, tar de den ofte for gitt, og det går, enten litt i autopilot, eller så får sangen en annen agenda. Begge deler er egentlig kult dog og kan brukes.

En morsom ting med dette prosjektet er at jeg har friheten til å variere settingen for sangene så mye. Av og til går jeg for enkle live inspillinger med mikrofoner i alle retninger, og arrangementet kan være improvisert. Etterfølgt av en sang med nøye orkestrert arrangement som har tatt årevis å produsere. 

Selv om jeg alltid starter en sang med utgangspunkt som «oppfinner» (og derfor prøver å gjøre noe nytt, med alle aspekt av sangen), har jeg alltid funnet det spennende å få de forskjellige tilnærmingene til å fungere sømløst. Dette har alltid intressert meg. Få det grove til å gå i ett med det fine, det enkle til å gå over i det komplekse på en naturlig måte, og uten at det merkes. Det samme gjelder stilarter, tekst og tema for musikk, atmosfærer etc etc. 

Denne tankegangen bruker jeg på et 5 sekunders mellomspill på en sang, eller som nå: over et 5 års album prosjekt.  

 

I samme ånd kan jeg si at «River» helt fra starten av, var ment å ta over for «Needle Take Me Home»  Begge ble komponert som fullstendig individuelle sanger og jeg har tillatt sangene å leve i sine egne liv hele veien, men slutten på «Needle Take Me Home» var lagt opp for at «River» kunne ta over.

Og dette er første gangen dette har blitt gjort  «River» med sin svingende og spontane atmosfære, mot «Needle» sine "asymmetriske vs arkitekturiske" linjer. 

 

Det var viktig at «River» ikke skulle få en typisk «pop sound", så ironisk nok, har jeg brukt mye mer tid på å finne det rette opptaket med skeiv nok atmosfære enn det ville tatt å spille den inn på nytt 10 ganger.

 

Med meg på inspillingen: 

Bjørn Tore Kronen Taranger: Akustiske trommer